اخبار اقتصادی

پایانی بر مجوزهای کاغذی با هوشمندسازی دولت

به گزارش راه پایدار :

به دنبال هوشمند شدن بسیاری از خدمات طی ۲ سال گذشته، الکترونیکی شدن مجوز کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی هم مورد تاکید قرار گرفته و تعداد مجوزهای کاغذی که تا اردیبهشت جاری به شناسه یکتا تبدیل شده، به ۴۶۸ هزار و ۹۱۹ مجوز رسیده که از این تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز و بیشترین تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا هم در استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، تحقق دولت الکترونیکی و هوشمندسازی دولت از جمله موضوعاتی بود که از ابتدا در دستور کار دولت سیزدهم قرار داشت و در تلاش بودند تا اطلاعات‌ و داده‌ها را در نظام اداری کشور یکپارچه کنند. 

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار» است که برای همه کسب و کارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می‌کند. این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب‌وکارها در کشور محسوب می‌شود.

شفاف‌سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب‌وکارها، معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار، سهل کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب‌و کارها، ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت وی به درگاه تخصصی صادرکننده مجوزو پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه از جمله کارکردهای اصلی درگاه مذکور است.  

درواقع با هوشمند شدن خدمات دولت، کسبه‌ای که شناسه یکتا نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسب‌وکار ثبت نباشد، برای دریافت خدمات در اداره‌های دولتی و بانک‌ها دچار مشکل می‌شوند. بنابراین دارندگان مجوزهای کاغذی می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها با ورود سه کد (سریال کارت ملی، شناسه پروانه و کد پستی محل خدمت) به سرعت، رایگان و غیرحضوری شناسه یکتا دریافت کنند.

اما از آبان ماه ۱۴۰۱ صدور شناسه‌های یکتا در درگاه ملی مجوزها آغاز شد و از آن زمان تاکنون برای همه کسب‌وکارها شناسه یکتا صادر می‌شود تا مجوزهای کاغذی و قدیمی حذف شود. بنابراین بسیاری از خدمات دولت الکترونیکی شده و به همین دلیل مجوزهای کسب‌و کار و فعالیت‌های اقتصادی هم باید الکترونیکی شود تا بتوانند از مزایای آن شوند. با توجه به اهمیت این موضوع اخیرا تأکید شده تا ۲۵ اردیبهشت سال جاری فرصت انجام این امر وجود دارد و متقاضیان با وارد کردن اطلاعات اولیه در این درگاه می‌توانند کد دریافت کنند.  

آخرین وضعیت تعداد مجوزهای صادرشده در کشور

در این باره مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به اینکه صدور شناسه یکتا به دلیل انجام ثبت نام جدید، متغیر است گفته  که تاکنون بیش از ۷۰۰۰ شناسه یکتا در استان زنجان صادر شده که این میزان در کشور حدود ۷۰۰ هزار کد یکتاست؛ با گرفتن این کد طبق ضوابط شبکه بانکی و دستگاه‌های اجرایی افراد می‌توانند مثل گذشته کارهای خود را انجام دهند.

اما طبق آخرین اظهارات مدیرکل امور اقتصاد و دارایی لرستان تاکنون ۳۹ درصد از مجوزهای قدیمی کاغذی استان با کمک دستگاه‌ها تبدیل به مجوز الکترونیکی شده‌اند؛ در واقع ۶۶ هزار و ۵۲۵ مورد مجوز کاغذی در این استان صادر و تأکید شده درصورتی که مجوزها الکترونیکی نشوند، باطل و فرد فاقد مجوز لازم برای ادامه فعالیت  شناخته می‌شود.

صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی

علاوه بر موارد گفته شده اخیرا اعلام شد در خراسان شمالی ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب کاغذی و قدیمی صادر شده است. درحال حاضر استان خراسان شمالی رتبه ۱۵ کشور را در حذف پروانه‌های کسب قدیمی و کاغذی دارد. حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در این استان فعال است که حدود ۱۵ درصد از آن ها برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اقدام کرده‌اند.      

ثبت ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی

همزمان با تلاش و اقدامات استان‌ها برای ثبت نام در این درگاه اوایل اردیبهشت ماه مدیرکل اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در این استان ثبت شده‌ است.

همچنین ۲۴ هزار مجوز الکترونیکی در استان صادر شده که از این تعداد، ۸۱۰۰ درخواست مورد مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بیشترین موارد درخواست‌هاست و ۴۶۰۰ مجوز به صورت ثبت محور و بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق درگاه ملی مجوزها و به صورت برخط صادر شده‌ است.

تبدیل بیش از ۱۳ هزار پروانه صنفی کاغذی

گفتنی است، استان همدان هم با تبدیل ۱۳ هزار و ۳۷۵ پروانه صنفی کاغذی به الکترونیک در جایگاه سوم کشور قرار گرفت.  ۶۹ هزار و ۹۰۶ پروانه صنفی معتبر در استان همدان وجود دارد و تا چهارم اردیبهشت ماه ۱۹.۱ درصد از پروانه‌های صنفی استان همدان به پروانه الکترونیک تبدیل شده است.

اما در کنار آمار اعلام شده از سوی هر استان، چندی پیش مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب‌و کار تعداد مجوزهای کاغذی که تا هشتم اردیبهشت ماه به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۶۸ هزار و ۹۱۹ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز است.  

 طبق اعلام مرکز بهبود محیط کسب‌وکار در میان استان‌ها بیشترین تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا در استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی و کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی به ترتیب در استان‌های خوزستان، کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است. همچنین در میان دستگاه‌ها نیز سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی در صدر جدول کارزار تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *